HPE meld dat men door een ssd-leverancier op de hoogte is gesteld van het defect raken van de ssd's door een fout in de firmware.
Volgens de fabrikant zijn producten in de volgende series getroffen: ProLiant, Synergy, Apollo, JBOD D3xxx, D6xxx, D8xxx, MSA, StoreVirtual 4345 en StoreVirtual 3200.
Producten uit de serise 3PAR, Nimble, Simplivity, XP en Primera hebben niet te maken met het probleem.
Waar treedt het probleem op?
De fout treedt op na exact 32.768 gebruikersuren. Dit staat gelijk aan 3 jaar, 270 dagen en 8 uur. De ssd's worden door HPE gebruikt in verschillende producten in hun server- en storage- lijn. De problemen treden op bij ssd's die een firmwareversie hebben die ouder is dan HPD8. Volgens HPE kan de data niet worden hersteld als de fout eenmaal is toegeslaan. HPE meld dat de kans groot is dat andere ssd's die tegelijkertijd met de getroffen ssd geïnstalleer zijn, ook stuk gaan.
Oplossing?
HPE heeft voor 8 ssd's firmware-updates uitgebracht en deze inclusief instructies op zijn support-pagina gezet. In de week van 9 december zal HPE nog eens twaalf getroffen ssd firmware-updates krijgen.